Squirrel Stories | “Het is meer dan alleen een mooie tool om te zien”
In de nieuwe rubriek Squirrel Stories leren we de gezichten kennen achter de organisaties die gebruik maken van onze tool. Dit keer spreken we Manon, mede-eigenaar van familiebedrijf AAE. Een grensverleggend technologie bedrijf geworteld in Helmond, dat gebouwd is op hechte familiebanden. Benieuwd waarom zij besloten gebruik te maken van onze tool en wat het hen heeft opgeleverd? Lees dan vooral verder.
Wie zit er voor ons?
Ik ben Manon, mede-eigenaar van AAE. Samen met mijn twee broers en moeder zitten wij al twee generaties in ons familiebedrijf. Van kinds af liepen we al in het bedrijf rond, we zijn er letterlijk opgegroeid. Momenteel focus ik mij naast het eigenaarschap ook op marketing. Tevens ben ik twaalf jaar lang verantwoordelijk geweest voor HRM en was ik voornamelijk bezig met de mens en zijn ontwikkeling. Recruitment vond ik altijd ontzettend interessant en speelde hierin een belangrijk rol. Want hoe vind je de juiste mensen voor je organisatie? En misschien nog wel belangrijker: hoe zorg je dat ze voor jouw organisatie kiezen?
“We gingen op zoek naar een manier om dit mogelijk te maken en het nèt even anders dan andere bedrijven te doen, zonder de fysieke aanwezigheid van de kandidaat. De tool van PSE bood voor ons hierin de perfecte uitkomst.”
Het decennium van de werknemer
Wij groeien ontzettend hard als organisatie en daarmee ook als werkgever. Om deze groei te faciliteren heb je de juiste mensen nodig. Bij AAE geloven wij in een persoonlijke benadering. Tijdens de corona periode werd het lastig om die persoonlijke aanpak te blijven hanteren. We zijn gewend om kandidaten een dag mee te laten lopen in het bedrijf voordat ze bij ons van start gaan. Dit kon opeens niet meer, waardoor het persoonlijke contact compleet wegviel.
Er wordt veel gesproken over ‘Het decennium van de werknemer’. Door de schaarste op de arbeidsmarkt is de werknemer nu aan zet, maar voor ons is dit altijd zo geweest. Je kiest als werkgever voor een kandidaat, maar de kandidaat kiest op zijn beurt ook bewust voor een bedrijf. Daarom vinden wij het zo ontzettend belangrijk dat kandidaten kennismaken met onze organisatie, de bedrijfscultuur en onze mensen. We gingen op zoek naar een manier om dit mogelijk te maken en het nèt even anders dan andere bedrijven te doen, zonder de fysieke aanwezigheid van de kandidaat. De tool van PSE bood voor ons hierin de perfecte uitkomst.
“Vanuit alle hoeken van de organisatie hebben we mensen samen aan tafel gezet. Dit was zo ontzettend leerzaam en interessant, niet alleen voor de totstandkoming van de tool, maar ook voor ons als organisatie.”
Van brainstorm tot virtual tour
Het begon met een brainstorm, wat is er mogelijk en wat willen wij laten zien als organisatie? Op basis daarvan hebben we de keuze voor de tool gemaakt. Vervolgens hebben er meerdere creatieve sessies plaatsgevonden. Vanuit alle hoeken van de organisatie hebben we mensen samen aan tafel gezet, van uiteenlopende leeftijden tot aan allerlei verschillende niveaus. Dit was zo ontzettend leerzaam en interessant, niet alleen voor de totstandkoming van de tool, maar ook voor ons als organisatie. Op basis hiervan is PSE met een framework gekomen. Aan de hand hiervan zijn wij mensen gaan selecteren. Authenticiteit stond voorop, wij vonden het belangrijk dat iedereen vrij was om zijn of haar eigen verhaal te vertellen. Dan worden er een aantal dagen ingepland waar alles wordt vastgelegd, van de 360-graden beelden tot aan alle mensen die individueel gefilmd moesten worden.
“In goed overleg is de tool volledig afgestemd op de doelgroep. PSE heeft echt geïnvesteerd om ons bedrijf te leren kennen en dat is terug te zien in het eindresultaat.”
Samenwerking is key
De samenwerking verliep heel persoonlijk, korte lijntjes en snelle communicatie. We vinden het super belangrijk dat je snel kunt schakelen. De virtual tour moest echt high-tech aanvoelen. Ook moest onze bedrijfscultuur duidelijk naar voren komen. Daarnaast, de tour beleef je niet op locatie bij ons, dus hoe zorg je ervoor dat de aandacht wordt vastgehouden en dat mensen gericht kunnen navigeren binnen de tool? PSE heeft ons heel goed begeleid om hierin de juiste keuzes te maken. In goed overleg is de tool volledig afgestemd op de doelgroep. PSE heeft echt geïnvesteerd om ons bedrijf te leren kennen en dat is terug te zien in het eindresultaat.
De juiste matches In eerste instantie is de tool ontwikkeld om mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan een alternatief te geven om bij ons op locatie kennis te maken met onze organisatie. Inmiddels is de tool een aantal maanden live. We nemen circa tien mensen per maand aan. Iedere maand hebben we een gezamenlijke lunch met alle medewerkers. Tijdens de laatste twee lunches gaven twee tot drie medewerkers aan dat de virtual tour ze uiteindelijk over de streep heeft getrokken en dat is waar je het natuurlijk voor doet. Concreet heeft de virtual tour ons de juiste matches opgeleverd en dat is een mooie bevestiging dat de tool perfect is afgestemd op onze organisatie en doelgroep. Daarnaast wordt de tool ook door veel medewerkers gebruikt om het bedrijf aan familie, vrienden en kennissen te laten zien. Hierdoor breidt het bereik van AAE zich uit als een olievlek en dat is een hartstikke mooie bijkomstigheid. “Het is meer dan alleen een mooie tool om te zien, het levert ook daadwerkelijk resultaten op.”
Unieke inkijk
Gedurende het proces loop je tegen dingen aan en kom je erachter dat bepaalde zaken nog verder geoptimaliseerd kunnen worden. Omdat je open met elkaar communiceert kunnen eventuele verbeterpunten direct worden opgepikt. Door onderling nauw samen te werken kom je tot de beste resultaten. Ik zou de tool zeker aanbevelen aan andere organisaties want je geeft anderen een unieke inkijk in je bedrijf. Het is meer dan alleen een mooie tool om te zien, het levert ook concrete resultaten op.
Blog van Mitch | De Kracht van Employer Branding in een Veranderende Arbeidsmarkt
In de nieuwe rubriek Squirrel Stories leren we de gezichten kennen achter de organisaties die gebruik maken van onze tool. Dit keer spreken we Manon, mede-eigenaar van familiebedrijf AAE. Een grensverleggend technologie bedrijf geworteld in Helmond, dat gebouwd is op hechte familiebanden. Benieuwd waarom zij besloten gebruik te maken van onze tool en wat het …
Persbericht: Getnoticed en Purple Squirrel Effect bundelen krachten in samenwerking
In de nieuwe rubriek Squirrel Stories leren we de gezichten kennen achter de organisaties die gebruik maken van onze tool. Dit keer spreken we Manon, mede-eigenaar van familiebedrijf AAE. Een grensverleggend technologie bedrijf geworteld in Helmond, dat gebouwd is op hechte familiebanden. Benieuwd waarom zij besloten gebruik te maken van onze tool en wat het …