Squirrel Stories | “De tool geeft ons meer voorkennis in het uiteindelijke selectieproces, wat resulteert in meer kwalitatieve leads”

Het is weer de hoogste tijd voor een nieuwe Squirrel Stories. Een rubriek waarin we de gezichten achter de organisaties leren kennen die gebruik maken van onze tool. Vandaag spreken we Barbara, arbeidscommunicatie adviseur bij UWV. Nederlands’ bekendste organisatie die mensen ondersteunt en stimuleert om aan het werk te blijven of nieuw werk te vinden. Nieuwsgierig waar zij onze tool voor hebben ingezet? Je leest het in deze blog.

Wie zit er voor ons?

Barbara deed door de jaren heen een berg kennis op in de reclamewereld. Gewapend met een rugzak vol marketingkennis ging ze zo’n 7 jaar geleden op zoek naar een nieuwe uitdaging. “Ik wilde de opgedane kennis toepassen in een sector waar de zorg voor mensen centraal staat. Via via kwam ik terecht bij het UWV en heb ik het voortouw genomen om bij de divisie Sociaal-medische zaken aan de slag te gaan als arbeidscommunicatie adviseur als onderdeel van het recruitment team. Binnen deze divisie werken zo’n 900 artsen. Weinig mensen weten dat UWV de grootste werkgever van artsen binnen Nederland is.”

In Nederland zijn er steeds meer mensen die een beroep doen op een uitkering, helaas zijn er niet voldoende mensen die deze dienstverlening kunnen uitvoeren

Groot verloop
Het verloop onder artsen in Nederland is behoorlijk hoog, doordat het een oudere populatie betreft. Dit werd zo’n tien jaar geleden pijnlijk duidelijk en vanaf toen kwam het containerschip in beweging. Sindsdien zijn onze doelstellingen hierop aangepast. Enerzijds heb je door een natuurlijk verloop te maken met een krimpend bestand, anderzijds steeg de vraag naar artsen. In Nederland zijn er steeds meer mensen die een beroep doen op een uitkering, helaas zijn er niet voldoende mensen die deze dienstverlening kunnen uitvoeren. Voor ons was dit een actiepunt met betrekking tot employer branding om mee aan de slag te gaan.Onbekend maakt onbemind
Omdat het werk van de verzekeringsarts niet goed zichtbaar was, zijn we zes jaar geleden gestart met werven vanuit het credo ‘onbekend maakt onbemind’. De afgelopen vier jaar hebben we het vak van de verzekeringsarts meer bekendheid proberen te geven. Er kwamen op jaarbasis zo’n 300 cv’s binnen, een prima aantal. Meer dan de helft van de artsen die we na de voorselectie overhielden wilden graag een dagje meekijken met een arts. Je kunt je voorstellen dat het inplannen van deze dagen behoorlijk tijdrovend is en voor dat je het weet heeft de concurrent de lead overgenomen. De vraag is: hoe houd je de lead warm tot aan de meeloopdag en ver daarna tot aan een sollicitatiegesprek? We dachten na over een landelijke open dag, totdat corona de kop op stak en alle deuren dicht gingen. We zijn gaan kijken naar de digitale mogelijkheden en kwamen zo bij Purple Squirrel terecht.

In de tool vonden we een mooie balans tussen zware en luchtigere casussen en laten we zien waarom dit werk zo belangrijk is.

Complexiteit versus balans
Het werk van een verzekeringsarts is behoorlijk complex. Het was belangrijk om deze complexiteit in de tool te vangen. Je wil het liefst vanuit recruitment standpunt meer marketing denken en componenten toevoegen die het aantrekkelijk maken om meer kandidaten aan te trekken. Maar het werk van een verzekeringsarts bestaat nu eenmaal voor een groot gedeelte uit een juridisch component. Een verzekeringsarts beoordeelt zowel medische als sociale elementen, iemands veerkracht en andere factoren die meespelen in je leven waarop je, je financieel overeind kunt houden en dan heb je ook nog te maken met een zware sociaaljuridische kant. In de tool vonden we een mooie balans tussen zware en luchtigere casussen en laten we zien waarom dit werk zo belangrijk is.

Ik denk dat de tool ook interessant kan zijn voor andere organisaties binnen de overheid zoals De Belastingdienst, algemeen verzekeraars of Defensie.

Meer kwalitatieve leads
De tool geeft ons meer voorkennis in het uiteindelijke selectieproces, wat resulteert in meer kwalitatieve leads. Ik denk dat de tool ook interessant kan zijn voor andere organisaties binnen de overheid zoals de Belastingdienst, Defensie of voor algemeen verzekeraars. Denk hierbij aan zaken die financieel complex zijn en ook een menselijk component bezitten. Achteraf heeft de pandemie geleid tot een versnelling en ervoor gezorgd dat we de tool zijn gaan inrichten. Wij kijken dan ook zeer positief terug op de samenwerking. Tot op de dag van vandaag wordt de tool nog steeds ontzettend goed bekeken.

Persbericht: Getnoticed en Purple Squirrel Effect bundelen krachten in samenwerking

Het is weer de hoogste tijd voor een nieuwe Squirrel Stories. Een rubriek waarin we de gezichten achter de organisaties leren kennen die gebruik maken van onze tool. Vandaag spreken we Barbara, arbeidscommunicatie adviseur bij UWV. Nederlands’ bekendste organisatie die mensen ondersteunt en stimuleert om aan het werk te blijven of nieuw werk te vinden. …

Tips voor een succesvol employer brand

Het is weer de hoogste tijd voor een nieuwe Squirrel Stories. Een rubriek waarin we de gezichten achter de organisaties leren kennen die gebruik maken van onze tool. Vandaag spreken we Barbara, arbeidscommunicatie adviseur bij UWV. Nederlands’ bekendste organisatie die mensen ondersteunt en stimuleert om aan het werk te blijven of nieuw werk te vinden. …