Gastblog | Arjan Elbers: “Een sterk werkgeversmerk geeft mensen een reden om bij je te blijven. Pas daarna richt je het naar buiten om mensen te werven.”
Het is de hoogste tijd voor een nieuwe gastblog. Dit keer door niemand minder dan online recruitment expert en medeoprichter van Getnoticed, Arjan Elbers. Met meer dan twintig jaar ervaring op de teller, kent hij als geen ander de fijne kneepjes van het vak. We vroegen hem een blog te schrijven voor Purple Squirrel, et voilà! Het resultaat: een blog bomvol employer branding basics en natuurlijk de nodige tips & tricks.
Het belang van employer branding
Is employer branding eigenlijk wel belangrijk? Natuurlijk is employer branding belangrijk! Sterker nog, als je er nog niet mee bezig bent, laat dan gerust alles uit je handen vallen. Het moment om ermee te starten is hier! Want de komende jaren is de arbeidsmarkt nog bijzonder krap. “Maar waarom nu dan?” hoor ik je zeggen? Nou, het duurt namelijk wel even voordat je employer brand écht voor je werkt. Zeg maar gerust een paar jaar! Tsja, hoor ik je ook zeggen: “Daar heb ik nu niets aan, want we hebben nu(!) mensen nodig.” Nou dat is niet helemaal waar, want je kunt je employer brand inzetten op verschillende niveaus. Zowel voor de korte, de middellange- en de lange termijn, maar daarover dadelijk meer.
Hoe minder mensen vertrekken, hoe minder je hoeft te werven. Keep it stupid, simple.
Back to the basics
Wat is een employer brand nou eigenlijk? Dit is je werkgeversmerk, niet te verwarren met je corporate brand, het merk voor je klant. Je employer brand laat zien wat jou aantrekkelijk maakt als werkgever. Voor wie maak je het employer brand? Om te beginnen doe je dit voor alle mensen die al bij je werken. Een sterk werkgeversmerk geeft mensen een reden om bij je te blijven. Pas daarna richt je het naar buiten om mensen te werven. Hoe minder mensen vertrekken, hoe minder je hoeft te werven. Keep it stupid, simple.
Verschillende niveaus
Employer Value Proposition
Je employer value proposition is het meest abstract. Dit vertelt wie jij bent als werkgever, ongeacht de afdeling of functie waar je werkt. Een EVP maak je voor de lange termijn. Dit moet de essentie van je organisaties zijn, want als mensen zichzelf niet herkennen in dit EVP dan beloof je iets wat je niet bent.
Ga niet zelf lopen klootviolen. EVP,s, TVP’s en JVP’s maken doe je samen met experts.
Target Value Proposition
Een target value proposition laat zien wie je bent als aantrekkelijke werkgever voor een specifieke doelgroep binnen je organisatie. Denk bijvoorbeeld aan alle administratief medewerkers, techneuten of marketeers. Je kunt namelijk een compleet andere aantrekkingskracht hebben op werknemers in marketing, dan voor werknemers in techniek binnen je organisatie. Hoe zuiverder je dit verhaal kunt overbrengen, hoe beter.
Een TVP maak je voor de middellange termijn. In slechts enkele maanden kun je het inzetten en activeren. Met je TVP kun je duidelijke en concrete marketingboodschappen creëren om mensen te enthousiasmeren.
Job Value Proposition
Je JVP, ofwel je Job Value Proposition is de propositie van één specifieke functie. Dus hier mag je je EVP en TVP helemaal loslaten. Het enige dat je doet is heel specifiek uitwerken waarom deze ene functie aantrekkelijk is. Een JVP maak je voor de korte termijn. Deze kun je vandaag nog in te zetten voor je werving om een bepaalde rol te recruiten.
Concreet advies
Ga niet zelf lopen klootviolen. EVP,s, TVP’s en JVP’s maken doe je samen met experts. Dit gaat om serieuze strategie en marketing. In mijn volgende blog kom ik met mooie concrete voorbeelden.
Een sterk employer brand bouwen doe je niet alleen. Benieuwd wat Purple Squirrel Effect voor jouw organisatie kan betekenen? Stuur een berichtje naar info@purplesquirreleffect.nl en wij laten je graag alle mogelijkheden zien.
Blog van Mitch | 3 tips voor een ijzersterk EVP
Het is de hoogste tijd voor een nieuwe gastblog. Dit keer door niemand minder dan online recruitment expert en medeoprichter van Getnoticed, Arjan Elbers. Met meer dan twintig jaar ervaring op de teller, kent hij als geen ander de fijne kneepjes van het vak. We vroegen hem een blog te schrijven voor Purple Squirrel, et …
Gastblog | Dirk Driessen: “Een werken-bij website is hét online startpunt voor je recruitment.”
Het is de hoogste tijd voor een nieuwe gastblog. Dit keer door niemand minder dan online recruitment expert en medeoprichter van Getnoticed, Arjan Elbers. Met meer dan twintig jaar ervaring op de teller, kent hij als geen ander de fijne kneepjes van het vak. We vroegen hem een blog te schrijven voor Purple Squirrel, et …