Notenkrakers | Kevin van Houten: “Veel bedrijven zien nog steeds niet het belang van arbeidscommunicatie en employer branding in. Vaak denken ze: er is weer een recessie op komst, dus het is niet nodig.”
In onze nieuwe rubriek Notenkrakers laten we experts op het gebied van employer branding en recruitment aan het woord. Samen met (ex)-recruiters duiken we in de wondere wereld van employer branding en laten we zien dat purple squirrels niet alleen in sprookjes bestaan. Ontdek de geheimen van bedrijven die niet alleen toptalent aantrekken, maar ook weten te behouden door middel van hun unieke cultuur, kernwaarden en groeimogelijkheden. Ready to go nuts? Let’s go!
Wie zit er voor ons?
Kevin van Houten werkte zes jaar lang in de recruitmentbranche. Het was in die periode dat hij steeds meer van de branche begon te vinden. Uiteindelijk maakte hij de overstap naar wat hij nu beschouwt als het mooiste vak ter wereld: employer branding. Hij startte zijn carrière bij MrWork, waar hij sociale mediacampagnes ontwikkelde op het gebied van employer branding. Later maakte hij de overstap naar Radancy als project- en accountmanager. Daar was hij betrokken bij het opzetten van campagnes voor Defensie en andere grote namen zoals Kruidvat, Action en Hornbach. Op een gegeven moment, zoals hij zelf aangeeft, kwam de midlife crisis om de hoek kijken en dacht hij: “Als ik nu niet voor mezelf begin, dan doe ik het nooit meer.” Met zijn opgedane kennis en ervaring werd hij anderhalf jaar geleden zelfstandig ondernemer op het gebied van arbeidscommunicatie en employer branding. Sindsdien bedenkt hij campagnes, voert interim opdrachten uit, en verzorgt hij presentaties en trainingen. Een keuze waar hij tot op de dag van vandaag geen moment spijt van heeft gehad.
Je redt het simpelweg niet meer met een standaard vacature; om de juiste mensen aan te trekken, moet je jullie unieke verhaal vertellen en hen overtuigen.”
Wat is volgens jou de sleutel tot het kraken van de perfecte noot op het gebied van employer branding?
“Wanneer bedrijven hun producten willen verkopen, maken ze gebruik van marketing; dat is eigenlijk een no-brainer. Je informeert je doelgroep over wat je product onderscheidend maakt en welke voordelen het biedt, zodat de verkoop daarvan kan profiteren. Het opmerkelijke is dat veel werkgevers denken: als we alleen de functie in de schijnwerpers zetten, de vacature, dan zullen mensen vanzelf naar ons toe komen. Helaas is die tijd voorbij in deze competitieve arbeidsmarkt. employer branding is de marketing van je bedrijf als werkgever. Door de voordelen te benadrukken, zoals hoe geweldig het is om bij je bedrijf te werken en hoe jullie je onderscheiden van de concurrentie, geef je mensen nieuwe inzichten. Je redt het simpelweg niet meer met een standaard vacature; om de juiste mensen aan te trekken, moet je jullie unieke verhaal vertellen en hen overtuigen.”
Als je een beroemdheid zou kunnen inhuren om je werkgeversmerk te vertegenwoordigen, wie zou dit dan zijn en waarom?
“Jongeren laten zich nog steeds sterk beïnvloeden door influencers. Persoonlijk geloof ik echter meer in het creëren van een eigen gezicht voor je bedrijf. René van der Zel, eigenaar en oprichter van XXL Nutrition is hier een uitstekend voorbeeld van. Hij zet zijn medewerkers in het zonnetje en deelt zowel de goede, als de minder goede momenten. Dit doet hij op zeer authentieke wijze en dan heb je eigenlijk geen influencer meer nodig. Je kunt zeker een beroemdheid inhuren, maar ik zou altijd de voorkeur geven aan iemand vanuit het bedrijf. Het stukje authenticiteit dat zij met zich meebrengen, kan een influencer nooit evenaren.”
Vertel jouw verhaal en zorg dat dit verhaal in elk aspect doordringt.
Omschrijf in een notendop wat volgens jou de beste aanpak is voor het aantrekken van toptalent
“Vertel jouw verhaal en zorg dat dit verhaal in elk aspect doordringt. Dit geldt voor je aanwezigheid op sociale media, vacatures, werken-bij-pagina, de video’s die je produceert en de teksten die je schrijft. Jouw verhaal moet overal zichtbaar en voelbaar zijn. Wanneer je dit verhaal op de juiste manier presenteert en ondersteunt met testimonials of ander bewijsmateriaal, trek je mensen aan die mogelijk nog nooit van jouw organisatie hebben gehoord of nog niet eerder op deze manier naar je hebben gekeken. Zodra dit gebeurt, zul je merken dat je de juist mensen aantrekt.”
Hoe blijf je op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van employer branding? Heb je een favoriete tip, boek, podcast of website die je met andere recruiters zou willen delen?
“Ik ben actief op Linkedin waar ik veel mensen uit mijn vakgebied volg. Daarnaast volg ik platformen zoals Werf& en Frankwatching en ben ik aangesloten bij Recruiters United, toch wel hét platform binnen de recruitmentbranche. Verder houd ik contact met voormalige collega’s en andere zzp’ers om zo goed mogelijk op de hoogte blijven. Veel lezen en actief netwerken is ontzettend belangrijk binnen onze branche.”
Wat is de hardste noot om te kraken en waarom?
“Veel bedrijven zien nog steeds niet het belang van arbeidscommunicatie en employer branding in. Vaak denken ze: er is weer een recessie op komst, dus het is niet nodig. Maar zo werkt het niet in de arbeidsmarkt, zeker niet met de vergrijzing die jaarlijks toeneemt. Er zullen altijd wel mensen reageren op je vacatures, maar dat zijn vaak niet de juiste mensen die je wil bereiken. Wellicht is recruitment nog steeds een ondergeschoven kind, omdat het niet direct meetbare resultaten oplevert. In tegenstelling tot marketing, waar je omzet direct stijgt wanneer de verkoop toeneemt. Het aannemen en inwerken van nieuwe mensen vergt tijd en geld. Maar wanneer je betere kandidaten aanneemt, kan je bedrijf op den duur ook sneller groeien.”
Blog van Mitch | Authentiek Employer Branding: Het Krachtige Streven naar Werkelijkheid
In onze nieuwe rubriek Notenkrakers laten we experts op het gebied van employer branding en recruitment aan het woord. Samen met (ex)-recruiters duiken we in de wondere wereld van employer branding en laten we zien dat purple squirrels niet alleen in sprookjes bestaan. Ontdek de geheimen van bedrijven die niet alleen toptalent aantrekken, maar ook …
Gastblog | Eugene van den Hemel: “Recruiters van Mars, werkzoekenden van Venus?”
In onze nieuwe rubriek Notenkrakers laten we experts op het gebied van employer branding en recruitment aan het woord. Samen met (ex)-recruiters duiken we in de wondere wereld van employer branding en laten we zien dat purple squirrels niet alleen in sprookjes bestaan. Ontdek de geheimen van bedrijven die niet alleen toptalent aantrekken, maar ook …