Gastblog | Eugene van den Hemel: “Recruiters van Mars, werkzoekenden van Venus?”
Hoe meer je Eugène van den Hemel hoort spreken of hoe vaker je met hem werkt, des te duidelijker wordt waarom hij begin dit jaar werd uitgeroepen tot Meest Invloedrijke Recruiter, zowel door het publiek als de jury. Wanneer hij met pensioen gaat, zegt hij zelf, is de arbeidsmarkt een stuk diverser, inclusiever en liever. Hij draagt hieraan bij via Raad & Daad, W&S, sourcing, interim opdrachten en zijn inzet binnen Jobs for Humanity. In deze blog legt hij je een weddenschap voor. Ga jij de challenge aan?

Dante’s vagevuur
Het is niet geheel zonder risico om werkzoekenden te vragen wat ze van recruiters vinden. Reacties kunnen behoorlijk fel en vol emotie zijn – irritatie, frustratie en zelfs afgunst. Wanneer je niet beter zou weten, zou je denken dat alle recruiters, remote, ergens tussen hemel en hel in Dante’s vagevuur werken.
Als je aan recruiters vraagt hoe zij naar werkzoekenden kijken, zul je veelal horen dat het allesbehalve rozengeur en maneschijn is. Verhalen over werkzoekenden met onrealistische verwachtingen of die slecht voorbereid zijn en nauwelijks weten wat ze echt willen, worden vaak met emotie grif gedeeld onder recruiters. Het lijkt haast alsof de wereld van de recruiter en die van de werkzoekende zoveel van elkaar verschillen dat ze van verschillende planeten komen. Niet handig in een tijd waarin de arbeidsmarkt niet alleen krap, maar ook grillig en uitdagend is.
Ieder verhaal, ook dat over werk en de arbeidsmarkt, heeft een held, een monster en een slachtoffer.
Held van jouw eigen verhaal
Uiteindelijk geloof ik, maar wie ben ik, dat zowel recruiters als werkzoekenden hetzelfde willen: een betekenisvol onderdeel vormen van dat goede verhaal dat werk, een baan of een (tijdelijke) klus heet. Ieder verhaal, ook dat over werk en de arbeidsmarkt, heeft een held, een monster en een slachtoffer. Hoewel we allemaal het liefst de held of op zijn minst de gids willen zijn, ziet de werkelijkheid er net iets anders uit.
Als je heel eerlijk kijkt, wat niet per se plezierig hoeft te zijn, kiezen zowel de recruiter als de werkzoekende vaak de rol van slachtoffer of monster. Neem de werkzoekende die zichzelf niet meer als kansrijk op de arbeidsmarkt ziet vanwege leeftijd, afkomst, taalbeheersing, een fysieke beperking, een gat in het cv of een ander geloof. Aan de andere kant is er de recruiter die er ook weinig aan kan doen dat de hiring manager zulke hoge eisen stelt of dat er geen reacties op de vacature binnenkomen.
Ongetwijfeld zorgen stress, emoties en het gevoel van machteloosheid en onrechtvaardigheid, ervoor dat velen makkelijker kiezen voor de slachtofferrol. Dit is helaas niet constructief. Wat als we ons, in plaats van ons te richten op anderen, richten op onszelf? Hoe word jij de held van jouw verhaal? Ik geloof dat het helemaal niet zo moeilijk is om de held van jouw eigen verhaal te worden, te blijven en van daaruit heldhaftige en waardevolle verbindingen te leggen.
De 7 elementen
Waar sta je nu? Wat is jouw verhaal tot nu toe en hoe wil je dat jouw verhaal verdergaat? Wat heeft je gediend op de reis die je tot hier heeft gebracht en wat werkte juist niet? Wat neem je mee en wat laat je achter of los?
In StoryBrand stelt Donald Miller dat ieder goed verhaal uit 7 cruciale elementen bestaat:
- Een hoofdpersoon/ held
- Heeft een probleem
- Ontmoet een gids
- Geeft een plan
- Beweegt tot actie
- Dat leidt tot Succes
- En voorkomt mislukking
Speel met deze elementen, neem jouw rol in het verhaal en zie wat jij zoal kunt doen en veranderen. Wijs niet direct naar anderen als het tegenzit. Neem het initiatief om een andere verhaallijn te creëren. En als je even niet weet hoe, vraag om hulp! Uiteindelijk is elk goed boek ontstaan met de hulp van meelezers in het proces.
Hoe meer jij je verhaal deelt, hoe meer je jouw lezers zult aantrekken. Wedden dat hier iets moois uit zal ontstaan!
Notenkrakers | Kevin van Houten: “Veel bedrijven zien nog steeds niet het belang van arbeidscommunicatie en employer branding in. Vaak denken ze: er is weer een recessie op komst, dus het is niet nodig.”
Hoe meer je Eugène van den Hemel hoort spreken of hoe vaker je met hem werkt, des te duidelijker wordt waarom hij begin dit jaar werd uitgeroepen tot Meest Invloedrijke Recruiter, zowel door het publiek als de jury. Wanneer hij met pensioen gaat, zegt hij zelf, is de arbeidsmarkt een stuk diverser, inclusiever en liever. …
Blog van Mitch | What You See is What You Get: Het Belang van Tekst-beelden
Hoe meer je Eugène van den Hemel hoort spreken of hoe vaker je met hem werkt, des te duidelijker wordt waarom hij begin dit jaar werd uitgeroepen tot Meest Invloedrijke Recruiter, zowel door het publiek als de jury. Wanneer hij met pensioen gaat, zegt hij zelf, is de arbeidsmarkt een stuk diverser, inclusiever en liever. …