Gastblog | Orlando Belfor: “Wees geen VACidioot of Forrest Dump op LinkedIn!”

Het is weer tijd voor een nieuwe gastblog. Deze keer nam Orlando Belfor de digitale pen in de hand om zijn bevindingen op het gebied van recruitment te delen. Sinds twee jaar is hij recruiter bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, waar hij collega’s ondersteunt bij werving en selectie. Voorheen werkte hij ruim zeven jaar in het sociaal domein en begeleidde hij mensen van een uitkering naar een duurzame betaalde baan. En laten we vooral niet vergeten dat Orlando zeer actief is op LinkedIn en inmiddels aardig in de smiezen heeft wat wel en niet werkt op het zakelijke socialmediaplatform. In deze gastblog deelt hij zijn persoonlijke tips en tricks. 

What the VAC?
Misschien dacht je bij het lezen van de titel: “what the VAC zeg jij nou?”. In de afgelopen jaren heb ik veel nieuwe volgers en connecties gekregen, waaronder veel recruiters. Wanneer ik nieuwe connecties maak, bekijk ik altijd het profiel en bijdragen om een idee te krijgen wat ze doen en posten. Ik laat me graag inspireren. 

Stel je voor, je hebt een nieuwe connectie. Je klikt op het profiel en bekijkt de bijdragen. Je verwacht leuke, inspirerende of leerzame posts, maar dan kom je de VAC-idioot, ook wel bekend als de Forrest Dump, tegen. Wat je ziet is allesbehalve inspirerend. Elke post of repost begint met: “VACature”, “VACature Alert”, “VACature Vrijdag” of “Ben jij of ken jij”.Kortom, je hebt te maken met een echte VAC-idioot die alleen maar vacatures dumpt. Doe jij dat? Dan kun je jezelf vanaf nu Forrest Dump noemen. Alleen maar vacatures dumpen werkt simpelweg niet. Nobody cares! Je bent als een deur-aan-deur verkoper die toch aanbelt, terwijl je weet dat 99% niet op jou en je boodschap zit te wachten.

LinkedIn draait om geven en uiteindelijk zul je dan ook ontvangen, omdat mensen je kennen, van je hebben gehoord en praten over jouw content.

Online aanwezigheid
Wat je wel kan doen, is werken aan je online aanwezigheid. Vertel verhalen over je werk, je organisatie, je uitdagingen, je successen, je fouten en je lessen. Deel je kennis, zoek samenwerkingen, gebruik humor en probeer van alles. Laat je horen en laat jezelf zien.

LinkedIn biedt je verschillende manieren om jezelf te presenteren. Je kunt tekst, tekst met foto, grafisch ontwerp en tekst, carrousels, video`s en meer soorten content inzetten. Op die manier kom je wat brengen. LinkedIn draait om geven en uiteindelijk zul je dan ook ontvangen, omdat mensen je kennen, van je hebben gehoord en praten over jouw content (lees: kennis, visie, en expertise). 

Als je het spannend vindt om je eigen content te maken, begin dan met waardevolle reacties op berichten van anderen. Op die manier kun je ook aanwezig zijn en zo je kennis, visie en expertise laten zien. Dan is mijn advies om er tijd en moeite in te steken, want eigenlijk ben je dan al mini-posts aan het schrijven of in ieder geval inspiratie aan het opdoen.

Als je consequent actief bent op LinkedIn, komt er een moment dat mensen jou benaderen voor mogelijke vacatures, samenwerkingen, jouw inzichten en meer. Je kunt zonder plan beginnen, maar het is handig om van tevoren je doelen helder te hebben. Stel jezelf vragen zoals:

  • Wat is mijn doel op LinkedIn?
  • Wie is mijn doelgroep?
  • Welk type content maak ik graag?
  • Welke termijn spreek ik met mezelf af om dat doel te behalen?
  • Wie zijn mijn inspiratiebronnen en wat kan ik van hen leren?

Wees jezelf en wees consequent
Je moet dus aan de slag met je ‘personal brand’ en betekent eigenlijk gewoon jezelf zijn. Schrijf zoals je praat en reageer zoals je bent, tenzij je standaardmodus ‘azijnpisser’ is. In dat geval raad ik je aan om toch wat positiever te zijn in je woordkeuze. 

Door consequent aanwezig te zijn op LinkedIn, kwam ik in contact met Mitch Gielen. We hadden wat gesprekken en toen vroeg hij me ineens of ik het leuk vond om een stukje te schrijven voor Purple Squirrel Effect. Mijn antwoord was duidelijk.

Vanaf nu geen vacatures meer dumpen, maar wel verhalen vertellen. 

Nog een laatste tip: overal zijn verhalen die je kunt gebruiken voor je content. Als je maar de verbindingen ziet tussen gebeurtenissen in je werk of privé en deze kunt koppelen aan verhalen vanuit je organisatie, werkervaring of zelfs een vacature. You got this!

You got this!


Notenkrakers | Dorus Swinkels: “Het begint bij goed begrijpen wat je te bieden hebt en dat vertaal je naar de arbeidsmarkt. Vraag en aanbod op elkaar afstemmen, dat is waar de sleutel ligt.”

Het is weer tijd voor een nieuwe gastblog. Deze keer nam Orlando Belfor de digitale pen in de hand om zijn bevindingen op het gebied van recruitment te delen. Sinds twee jaar is hij recruiter bij het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, waar hij collega’s ondersteunt bij werving en selectie. Voorheen werkte hij ruim …