Notenkrakers | Eugène van den Hemel: “Wees trots op wat je hebt en wie je bent. En als dat gevoel er niet is, investeer dan in zelfontwikkeling, zodat je later wel trots kunt zijn.”
In onze nieuwe rubriek Notenkrakers laten we experts op het gebied van employer branding en recruitment aan het woord. Samen met (ex)-recruiters duiken we in de wondere wereld van employer branding en laten we zien dat purple squirrels niet alleen in sprookjes bestaan. Ontdek de geheimen van bedrijven die niet alleen toptalent aantrekken, maar ook weten te behouden door middel van hun unieke cultuur, kernwaarden en groeimogelijkheden. Ready to go nuts? Let’s go!

Wie zit er voor ons?
Eugène van den Hemel is al veertien jaar zelfstandige en werd begin van dit jaar door zowel het publiek als de jury uitgeroepen tot Meest Invloedrijke Recruiter van het jaar. Hij is nieuwsgierig, leergierig en bevindt zich het liefst tussen de mensen. Je zult hem dan ook regelmatig vinden bij de Voedselbank en de Talenschool, waar hij opmerkt: “Op deze plekken zit ongelofelijk veel talent. Er zijn zoveel waardevolle en interessante mensen die nog goed ingezet kunnen worden op onze arbeidsmarkt, maar je moet ze wel even gaan halen. Wanneer ik met pensioen ga, hoop ik dat de arbeidsmarkt een stuk liever, leuker en eerlijker is. Vooral voor die mensen die momenteel over het hoofd worden gezien en die ondervertegenwoordigd zijn op de arbeidsmarkt. Daar zet ik mij voor in via consultancy, werving- en selectie, training coaching, interimklussen, voordrachten en met mijn inzet Jobs for Humanity en ambassadeurschap voor Stichting Guruz waar we het Nederlandse mbo inspireren, het bedrijfsleven helpen met hun employer branding en samen het mbo-imago verbeteren.

Vaak vertellen bedrijven verhalen waarvan ze denken dat het publiek ze wil horen, waardoor het echte verhaal ondergesneeuwd raakt
Wat is volgens jou de sleutel tot het kraken van de perfecte noot op het gebied van employer branding?
“Terug naar onszelf gaan en vertrouwen op wie we zijn. We zijn zo gefocust op anderen – de klant, potentiële nieuwe medewerkers, de concurrent – dat we onszelf kwijtraken. We vergeten wie we echt zijn, waar we voor staan en wie we willen aantrekken. Het schrikbarend hoge verzuimcijfer, vooral onder jongeren die mentaal ziek zijn of kampen met een burn-out, is hier een indicatie van. Ik zie heel veel mensen binnen recruitment zich voordoen als lavendelstruiken terwijl ze eigenlijk een hortensia zijn. Niets mis met hortensia’s, echter, ze trekken nauwelijks vlinders, hommels of bijen aan. Lavendelstruiken doen dat wel, dus doet men alsof ze een lavendelstruik zijn. Doet een bedrijf zich anders voor dan ze werkelijk is, heeft dat misschien op de korte termijn effect, maar mensen voelen de oprechtheid niet en haken af. Vaak vertellen bedrijven verhalen waarvan ze denken dat het publiek ze wil horen, waardoor het echte verhaal ondergesneeuwd raakt. Natuurlijk is het belangrijk om anderen niet uit het oog te verliezen, maar echte verandering begint bij jezelf.”
Als je een beroemdheid zou kunnen inhuren om je werkgeversmerk te vertegenwoordigen, wie zou dit dan zijn en waarom?
“Persoonlijk zou ik dat niet doen. Ik geef er de voorkeur aan om eigen medewerkers tot lokale beroemdheden te maken. Het draait om het waarderen van wat je al in huis hebt, in plaats van te vertrouwen op de illusie van een bekende naam, want dat is allemaal vluchtig. Wat als het budget op is of er gebeurt iets met die externe beroemdheid? Waarom zou je het zoeken bij een ander? Wees trots op wat je hebt en wie je bent. En als dat gevoel er niet is, investeer dan in zelfontwikkeling, zodat je later wel trots op jezelf kunt zijn.”
In mijn optiek is talent acquisition in al haar facetten geen verzameling van quick wins, maar juist een doorlopend proces.
Omschrijf in een notendop wat volgens jou de beste aanpak is voor het aantrekken van toptalent
“Zoals ik eerder al aangaf; weet wie je bent als organisatie. Laat dit doorschijnen in alles wat je doet, in je interacties met je management, het team, je medewerkers, klanten, leveranciers en partners, en in hoe je je verhaal naar buiten brengt. Maar realiseer je ook dat na verloop van de tijd er steeds meer blinde vlekken ontstaan. Omring je daarom met experts en buitenstaanders die je inspireren en scherp houden. Zoek niet alleen maar mensen uit je eigen kring, maar juist ook naar degenen die je uitdagen. Dat is tevens de kracht van diversiteit en inclusie binnen je organisatie.”
Hoe blijf je op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van employer branding? Heb je een favoriete tip, boek, podcast of website die je met andere recruiters zou willen delen?
“Ik lees ontzettend veel, luister naar talloze podcasts en ben heel actief op LinkedIn. Ik post niet alleen zelf berichten, maar lees en reageer ook veel op anderen om mijn nieuwsgierigheid te voeden. Ik heb geen specifieke tips, omdat ik ervan uitga dat veel mensen ze al kennen. Maar wat ik wel kan adviseren, is om eens rond te vragen in je netwerk. Vraag bijvoorbeeld eens aan je leverancier of je baas wat hun favoriete podcast of boek is. Zo sla je twee vliegen in één klap: je verzamelt waardevolle tips én leert tegelijkertijd je netwerk beter kennen”
Wat is de hardste noot om te kraken en waarom?
“Consistent zijn. De markt is grillig en ontwikkelingen gaan razendsnel, waardoor het best lastig kan zijn om bij je plan en dichtbij jezelf te blijven. Er ontstaat misschien angst om de boot te missen of om niet mee te kunnen doen. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Ik denk juist dat consistentie vertrouwen voedt. In mijn optiek is talent acquisition in al haar facetten geen verzameling van quick wins, maar juist een doorlopend proces. Dus blijf investeren in je mensen, sourcing, klantenrelaties en zorg op die manier voor een sterk, consistent verhaal met tal van ondersteunende anekdotes. Dat zorgt ervoor dat de mensen bij jou om het kampvuur willen komen om je verhaal aan te horen.”
Gastblog | Orlando Belfor: “Wees geen VACidioot of Forrest Dump op LinkedIn!”
In onze nieuwe rubriek Notenkrakers laten we experts op het gebied van employer branding en recruitment aan het woord. Samen met (ex)-recruiters duiken we in de wondere wereld van employer branding en laten we zien dat purple squirrels niet alleen in sprookjes bestaan. Ontdek de geheimen van bedrijven die niet alleen toptalent aantrekken, maar ook …
Gastblog | De werkgeversarchitecten Anne-Britt & Bianca: “Employer branding is zoveel meer dan alleen een mooie campagne.”
In onze nieuwe rubriek Notenkrakers laten we experts op het gebied van employer branding en recruitment aan het woord. Samen met (ex)-recruiters duiken we in de wondere wereld van employer branding en laten we zien dat purple squirrels niet alleen in sprookjes bestaan. Ontdek de geheimen van bedrijven die niet alleen toptalent aantrekken, maar ook …