Gastblog | Alexandra Davoli: Een pan spaghetti
Al zo’n 25 jaar bevindt Alexandra zich in het speelveld van personeel en arbeid en is daarom met recht een vakidioot te noemen. Vanuit die liefde en gedrevenheid voor het vak, startte ze een aantal jaren geleden haar bedrijf AD Worksolution. Met haar bedrijf ondersteunt ze organisaties bij hun strategische arbeidsmarktvraagstukken en helpt ze bij het opzetten of transformeren van recruitmentafdelingen. Daarnaast verzorgt ze in-company trainingen en coacht en traint ze (startende) recruiters. Kortom: Alexandra zet zich graag in om het vak recruitment naar een hoger niveau te tillen en het de plek te geven die het verdient binnen organisaties. Als kers op de taart werd ze onlangs genomineerd voor ‘Meest invloedrijke recruiter van het jaar’. In deze blog legt Alexandra uit wat een pan spaghetti en employer branding met elkaar gemeen hebben.
Post even wat op Insta ofzo…
Ik vermoed dat bijna iedere recruiter het volgende weleens gehoord heeft van een hiringmanager met een, altijd urgente vacature: “post even wat op insta ofzo…” Compleet zinloos. Zomaar even wat posten om het posten is niet effectief als het doel is om kandidaten aan te trekken. Het kost tijd en dus geld, en levert je écht geen stroom aan sollicitanten op.
Met slechts 7% actief werkzoekenden en ruim 40% latent geïnteresseerden met een baan, is het zeker de moeite waard om in employer branding te investeren.
40% overweegt te switchen van werkgever
De term employer branding is tegenwoordig niet meer weg te denken in de wereld van recruitment. Met slechts 7% actief werkzoekenden en ruim 40% latent geïnteresseerden met een baan, is het zeker de moeite waard om in employer branding te investeren. Employer branding helpt je met het neerzetten van een sterk werkgeversmerk. Zo’n bedrijf waarvan mensen zeggen: “Woah dáár wil ik werken!” Maar dan moet je het wel goed aanpakken. Als je weet dat 40% van mensen met een baan openstaat voor een switchen van werkgever, begrijp je ook dat ze niet warmlopen voor af en toe een bericht of vacature op social media.
Employer branding begint met jawel…soul searching
Voordat je met employer branding, het positioneren van je werkgeversmerk begint, moet je als organisatie eigenlijk eerst lang in de spiegel kijken en jezelf de volgende vragen stellen: ‘wat is eigenlijk de identiteit van mijn organisatie? Hoe is onze cultuur, wat zijn onze kernwaarden, wat zijn onze doelen en hoe bereiken we deze?’ Heb je dat eenmaal goed in beeld, dan verschuift je blik van binnen naar buiten. Wat is onze reputatie: de algemene mening of perceptie die mensen hebben van de organisatie, gebaseerd op haar geschiedenis, gedrag en communicatie. En wat is ons imago? Hoe willen wij dat de buitenwereld naar ons kijkt? Voor dat laatste is het dus belangrijk dat je goed inzicht hebt in je doelgroep(en). Wat vinden ze belangrijk in een baan, wat zijn hun behoeften, op welke social media platformen bevinden ze zich, waar halen ze informatie vandaan, wat triggert hen om te solliciteren. Kortom: veel soul searching, veel onderzoek en vooral ook toetsen.
En toen was er een werkbelofte
Wanneer alles goed in kaart is gebracht, vormt zich eigenlijk vanzelf je ‘werkbelofte’, ook wel de employee valuepropostion genoemd. Deze boodschap ga je vervolgens consistent communiceren in alles wat je doet, van vacatureteksten tot interne communicatie met de huidige medewerkers. Employer branding is namelijk geen kunstje voor de bühne, maar moet zowel in- als extern ervaren worden om effectief te zijn. Het is een continu en meetbaar proces dat bijgestuurd kan worden om relevant en effectief te blijven.
En wat heeft die pan spaghetti hier nou mee te maken?
Nou, pas wanneer je employer branding daadwerkelijk wordt omarmd door je huidige medewerkers, herkend en erkend door je kandidaten, en consistent wordt doorgevoerd in alles wat je doet en communiceert, pas dan – en nu doet mijn Italiaanse hart pijn – gooi je niet langer met een pan spaghetti in de hoop dat er iets op de muur blijft plakken. Dan is jouw employer branding een sterk en effectief onderdeel geworden van je totale arbeidsmarktstrategie en denken al die latent werkzoekenden: ‘Woaah, bij dát bedrijf wil ik graag werken. Ik houd ze in de gaten!’
Gastblog | De werkgeversarchitecten Anne-Britt & Bianca: “Employer branding is zoveel meer dan alleen een mooie campagne.”
Al zo’n 25 jaar bevindt Alexandra zich in het speelveld van personeel en arbeid en is daarom met recht een vakidioot te noemen. Vanuit die liefde en gedrevenheid voor het vak, startte ze een aantal jaren geleden haar bedrijf AD Worksolution. Met haar bedrijf ondersteunt ze organisaties bij hun strategische arbeidsmarktvraagstukken en helpt ze bij …
Mythe of waarheid: de kwaliteit van vacatureteksten is bedroevend slecht
Al zo’n 25 jaar bevindt Alexandra zich in het speelveld van personeel en arbeid en is daarom met recht een vakidioot te noemen. Vanuit die liefde en gedrevenheid voor het vak, startte ze een aantal jaren geleden haar bedrijf AD Worksolution. Met haar bedrijf ondersteunt ze organisaties bij hun strategische arbeidsmarktvraagstukken en helpt ze bij …