Interview: Nicol & Mitch | “Dat dit anders moet én kan, dat waren Mitch en ik met elkaar eens.”

Nicol, een vacaturetekstspecialist met meer dan 20 jaar ervaring, en Mitch, een expert op het gebied van employer branding, sloegen onlangs de handen ineen. Samen analyseerden ze maar liefst 960 vacatures uit 7 sectoren waarbij de teksten op 26 verschillende criteria werden beoordeeld. Inmiddels is alle data verwerkt en zijn de resultaten opmerkelijk: de gemiddelde vacaturetekst scoort namelijk een dikke vette onvoldoende. Een teleurstellende 4,2 om precies te zijn. In deze blog vertellen Nicol en Mitch wat hen motiveerde om dit onderzoek uit te voeren en wat hen het meest verraste. Natuurlijk delen ze ook de nodige tips en tricks om de kwaliteit van vacatureteksten te verbeteren. 

Waarom besloten jullie dit onderzoek uit te voeren

Mitch: “Het ontstond eigenlijk uit persoonlijke frustratie. Bij Purple Squirrel Effect maken we vacatureteksten visueel om kandidaten te motiveren om te solliciteren. Daar hoort een vacaturetekst bij voor ons als bron van content. We merkten dat bedrijven vakjargon gebruikten dat zelfs voor ons niet altijd duidelijk was, waardoor we door moesten vragen. Ik bracht dit ter sprake bij Nicol, bekend als de koningin van de vacatureteksten, om haar mening te peilen. Zo zijn we samen verder gegaan om dit objectief te onderzoeken.”

Nicol: “Als je het over vacatureteksten hebt, hoor je meestal dat deze saai, wollig en nietszeggend zijn. Ook barsten ze van de clichés. Dat dit anders moet én kan, dat waren Mitch met elkaar eens. Maar klopt het stigma wel? Een interessant en actueel vraagstuk gezien de krapte op de arbeidsmarkt. Vacatureteksten hebben namelijk een directe invloed op zowel de kwaliteit als kwantiteit van sollicitaties.”

Wat waren de meest opmerkelijke bevindingen?

Nicol: “Opvallend is dat juist de overheid het hoogst van de 7 sectoren scoorde, maar toch scoren ze nog steeds een onvoldoende van 5,1. Dat ze het hoogst scoorde is onder andere te danken aan de volledigheid van de tekst. Toch zorgde dit ook voor minpunten omdat de teksten vaak 2 keer zo lang waren als de aanbevolen lengte. De overheid richtte zich in de uitgebreide procedureomschrijving meer op risico’s vermijden dan op het motiveren van sollicitanten.”

Mitch: “Persoonlijk viel mij het veelvuldige suggestieve taalgebruik op. Termen als ‘informele werksfeer’ roepen vragen op: betekent dat je op teenslippers naar het werk kunt of dat je op vrijdag geen stropdas hoeft te dragen? Je wilt dat kandidaten zich kunnen identificeren met jou als werkgever en het gevoel hebben dat ze daarbij passen. Laat dus een duidelijk beeld zien van wat je als werkgever te bieden hebt.”

Waren er uitdagingen bij het analyseren van zo’n grote hoeveelheid vacatureteksten?

Mitch: “Nicol heeft hier enorm veel werk ingestoken en ik heb echt onwijs veel bewondering voor hoe grondig ze te werk is gegaan. Mijn rol zat hem vooral in mental support en het beantwoorden van appjes in de avonduren. Nicol kan je meer vertellen over de uitdagingen.”

Nicol: “Heel eerlijk, het was een monsterklus. Gelukkig konden we een tool genaamd ‘Klinkende Taal’ gebruiken voor het doormeten van het taalniveau, de zinslengte en moeilijke woorden. Maar verder was het vooral een kwestie van alle teksten doorscannen op de aan- of afwezigheid van de meetfactoren. Ondertussen werd ik steeds wanhopiger: er waren maar weinig teksten die er echt positief uitsprongen.”

Zijn er bepaalde trends die opvielen?

Nicol: “Kijkend naar de meetfactoren viel het mij op dat het salaris in verhouding steeds vaker wordt vermeld. Onderzoek van bijvoorbeeld Jobdigger liet in november 2022 nog zien dat in 42% van de vacatures een salarisvermelding voorkomt. Toen al zaten de salarisvermeldingen in de lift en die trend lijkt te zijn doorgezet. Uit ons onderzoek blijkt dat het salaris inmiddels in 62% van de vacatureteksten wordt vermeld.” 

Hoe kunnen organisaties hun vacatureteksten verbeteren en een positieve impact uit oefenen op hun wervingsstrategie?

Nicol:” Eigenlijk is de oplossing vrij eenvoudig: schrijf een tekst zoals je ook met de doelgroep spreekt. Door te schrijven zoals je met de doelgroep spreekt, ontstaat er automatisch een doelgroepgerichte, onderscheidende tekst in duidelijke taal. Dus een tekst zonder clichés, te lange zinnen en moeilijk woordgebruik, waarin jouw stem als werkgever doorklinkt. Denk daarbij altijd aan dat je de belangrijkste vragen van de doelgroep beantwoordt. Meestal gaat het om: waarom kies ik voor deze functie bij dit bedrijf, hoe is de werksfeer én wat ga ik verdienen?”

Mitch: “Praktisch gezien kun je met een scan heel eenvoudig checken hoe je scoort op de moeilijkheidsgraad van de tekst. Hoewel je op B1-niveau schrijft, zien we vaak dat dit nog te moeilijk is; een conversiekiller dus. Vermijd clichés en laat vooral zíen wat het werk inhoudt. Een beeld zegt immers meer dan duizend woorden. Tekst is natuurlijk onmisbaar, dus zorg voor een goed framework. Laat een professional meekijken of laat je trainen in het schrijven van goede teksten. Veel recruiters hebben een hekel aan teksten schrijven, maar met de juiste tools gaat het lukken en wordt het ook een stuk leuker.”

Met onze fanpages maak je jouw vacatures visueel. Zo versterk je niet alleen je employer brand, maar verhoog je ook direct het aantal sollicitaties. Meer weten? Stuur ons een bericht en we vertellen je graag meer! 

Mythe of waarheid: de kwaliteit van vacatureteksten is bedroevend slecht

Nicol, een vacaturetekstspecialist met meer dan 20 jaar ervaring, en Mitch, een expert op het gebied van employer branding, sloegen onlangs de handen ineen. Samen analyseerden ze maar liefst 960 vacatures uit 7 sectoren waarbij de teksten op 26 verschillende criteria werden beoordeeld. Inmiddels is alle data verwerkt en zijn de resultaten opmerkelijk: de gemiddelde …

Persbericht | Purple Squirrel Effect gaat live met allereerste bedrijfspagina op OnlyFans

Nicol, een vacaturetekstspecialist met meer dan 20 jaar ervaring, en Mitch, een expert op het gebied van employer branding, sloegen onlangs de handen ineen. Samen analyseerden ze maar liefst 960 vacatures uit 7 sectoren waarbij de teksten op 26 verschillende criteria werden beoordeeld. Inmiddels is alle data verwerkt en zijn de resultaten opmerkelijk: de gemiddelde …